Review Unlock!

Ondanks dat het de tijd is van het veelvuldig gebruik van social media beleven gezelschapsspellen weer een heuse opkomst. Er verschijnen in het straatbeeld fysieke spellenwinkels en ook de schappen bij de speelgoedwinkels met gezelschapsspellen breiden meer en meer uit. Met de opkomst van de escape rooms verschijnt er nu ook het één na het andere gezelschapsspel gebaseerd op de escape rooms.

Natuurlijk zijn wij zeer benieuwd naar al deze spellen en spelen we ze zelf. Graag laten we jullie weten wat wij van de spellen vinden en of het aanraders zijn om te kopen of niet.

In dit artikel geven we graag meer aandacht aan Unlock!

Unlock review

Unlock! Ontsnappingsavonturen

Unlock! is een kaartspel en komt in een doos met 3 avonturen. “De Formule”, “De Muis en de Worst” en “Het Eiland van Dokter Goorse”. Deze scenario’s zijn onafhankelijk van elkaar te spelen en zijn in niveau verschillend. Op dit moment hebben wij de eerste twee verhalen gespeeld. Beide zijn qua verhaal heel verschillend en zien er daarmee ook nog eens grafisch anders uit, wat wij heel fijn vinden.

De App

Voordat je begint met spelen download je een app en kan je uitkiezen welk scenario je wilt spelen. Ook hebben ze heel handig een tutorial verhaal gemaakt die 10 minuten duurt. Hierin leer je spelenderwijs hoe het spel werkt en zo hoef je dus geen hele handleidingen door te lezen. Gewoon doen en spelen. De app zelf werkt goed. Je kunt hints vragen, tips krijgen voor verborgen aanwijzingen, een achtergrond muziekje laten afspelen en het belangrijkste antwoorden invoeren. Wat wel jammer is, vonden wij zelf, is het strafpuntensysteem. Dit zorgt er eigenlijk voor dat je niet zomaar iets gaat proberen, wat wij in escape rooms zelf wel doen. Maar als je dit echt een no go vind kan je ook besluiten de strafpunten knop niet in te drukken.

Zoals eerder vertelt hebben wij tot nog toe alleen de eerste twee avonturen gespeeld. We horen wel van andere spelers dat ze eigenlijk de derde het leukste vinden, dus wij zijn erg benieuwd. De eerste twee hebben ons al aangenaam verrast. We vinden het spel goed in elkaar zitten en inventief gevonden hoe het spel met alleen kaarten en een app te spelen is. Wij raakte er fanatiek van en wilde graag alles oplossen binnen de tijd. (goede bijkomstigheid, je kan ook gewoon langer doorspelen als je het niet redt binnen de tijd) Sommige spullen zitten net als in sommige escape rooms goed verstopt waardoor we wel echt even een hint nodig hadden dat er een verborgen aanwijzing was te vinden. En naar één van de verborgen aanwijzingen zoeken we nog steeds.

unlock kaartspel

Hoe werkt het spel?

Zowel “De Formule” als “De Muis en de Worst” startte met een kaart waarop een ruimte staat afgebeeld. Hierop zijn allemaal nummers te vinden, welke corresponderen met andere kaarten. Zodra je een nummer vindt op een kaart mag je deze kaart omdraaien. Er zijn verschillende soorten kaarten, machines, sleutelkaarten, sloten, deuren, ruimtes, spullen. Je moet dingen oplossen, bepaalde zaken combineren, waarna je weer op een getal komt en zo nieuwe kaarten mag omdraaien. Veel zullen we er niet over uitweiden. Je moet het echt zelf spelen om mee te maken hoe leuk dit spel is.

Aantal spelers

Wij hebben beide avonturen met z’n tweeën gespeeld en dat was heel erg goed te doen. Met drie of misschien vier zou ook nog wel kunnen, maar dit spel met z’n zessen spelen zouden wij niet aanraden. Dit staat wel op de doos vermeldt.

Aanrader?

We gaan snel een dag inplannen waarin we het laatste scenario gaan spelen. Onze verwachtingen zijn gezien andere meningen erg hoog. Zodra we het hebben gespeeld zullen we jullie meer laten weten. Maar nu vinden we Unlock! al een echte aanrader.

Wil je Unlock! spelen? Bestel het dan snel, dan heb je het morgen in huis>>>

PS: En ben je net als ons fan van dit spel dan is er goed nieuws, want sinds kort zijn er meer Unlock! spellen te verkrijgen in het Nederlands. In andere talen zijn er al veel meer uitbreidingen, dus voorlopig nog genoeg te spelen 🙂

Over de schrijver
Heej! Ik ben Lisanne, oprichter en bedenker van Escape Room Schagen. Ik hou er van om vanuit niets iets te maken en mensen een toffe belevenis voor te schotelen. Kun je mij even niet bereiken, dan ben ik vast een escape room aan het spelen (intussen heb ik er meer dan honderd gespeeld) of wat leuks aan het doen met manlief Ruud en/of mijn zoontjes Guus en Roel.